Duinvallei is van de baan

De Kracht van Lokale politiek


Persberichtje van de gemeente
Katwijk
“De samenwerkingsovereenkomst van de gemeente
Katwijk en Campri Vastgoed b.v. is volgens de gemeente Katwijk financieel niet
haalbaar. Alle onderzochte mogelijkheden leiden tot grote financiële tekorten.
Hierdoor ontstond een impasse. De gemeente Katwijk en Campri zijn op basis van
een minnelijk voorstel van de gemeente in gesprek geweest om tot een oplossing
te komen. “Helaas zijn we er samen niet uitgekomen. Daarom heeft Katwijk
besloten de overeenkomst eenzijdig te ontbinden en de rechter te vragen deze
ontbinding te bekrachtigen”, aldus wethouder Klaas Jan van der Bent. De
verwachting is dat het wel een jaar kan duren totdat de rechter uitspraak doet.
Abject
We hebben u
tot op heden niets kunnen melden van de ontwikkelingen met het bouwplan
Duinvallei dat in de verkiezingstijd zo’n grote rol speelde. Vorige Katwijkse colleges
hebben in het verleden een voor de ontwikkelaar Campri lucratieve deal gesloten
waarin er in het gebied langs de N206 (de provincialeweg) in Katwijk aan den
Rijn enorm veel hoogbouw zou worden gerealiseerd. Die plannen zijn nooit aan
den volke vertoond maar neemt u maar aan dat deze het predicaat “abject”
verdienen.
Slapende honden
In de
verkiezingstijd heeft KiesKatwijk zich er dwars voor geworpen. Uitvoering van
die plannen zou voor onze gemeente en inwoners een regelrechte ramp hebben
betekend. Allemaal hoogbouw pal op de N206 als een soort hoge geluidswal. Afzichtelijk
en alleen maar gecreëerd om er zoveel mogelijk geld aan te verdienen. Die
plannen zijn destijds in alle stilte ontwikkeld want men wilde natuurlijk geen
slapende honden wakker maken. Mede door de activiteiten van KiesKatwijk is de
zaak destijds toch uitgebreid in de publiciteit gekomen. Een flinke tegenvaller
voor de destijds verantwoordelijke wethouder.
Tunnel
KiesKatwijk
heeft in die hectische periode ook de oude plannen voor een ondertunnelde N206
die nog langer terug waren gelanceerd door enkele particuliere initiatiefnemers,
waaronder NiekJan van Kesteren, weer uit het vet gehaald. Deze plannen waren
destijds door het gemeentebestuur botweg in de prullenmand gedeponeerd. Het idee
paste niet in de megalomane plannetjes van dat bestuur, opzetjes waarin erg
veel projectontwikkelaars en bouwers voorkwamen, en waarin de burger vooral
nuttig was om de financiering voor haar rekening te nemen. Mede dankzij het
actieve verzet van de bevolking van Katwijk aan den Rijn heeft men de destijds
gebruikelijke tactiek om zaakjes in achterkamertjes voor te koken niet kunnen
voortzetten. “De Tunnel” is een begrip geworden, en de oude plannen waren
vervolgens politiek gezien moeilijk uitvoerbaar.



Complicatie
Onder het orgel voor een goede zaak
Maar
daarmee waren we er nog niet, een probleem was dat er door de gemeente destijds
afspraakjes zijn gemaakt met de ontwikkelaar Campri, een gezelschap met een wat
twijfelachtige reputatie. Uit het persbericht kunt u lezen dat deze afspraken nu
niet meer uitvoerbaar blijken te zijn op grond van financiële argumenten. Er
zat een ontsnappings-clausule in de contracten die het mogelijk maakt om de zaak
af te blazen als het project onvoldoende rendabel is te maken. Ik ga er verder
niks over zeggen omdat er nog een rechtszaak volgt.
De Rijnlandroute
Laten we
vaststellen dat we gered zijn door de gong. De plannen zijn geschiedenis en de
rechter zal dat binnenkort bezegelen. De provincie Zuid Holland wil echter nog
steeds de vierbaans Rijnlandroute aanleggen. In de oude plannen zou de gemeente
Katwijk het gedeelte langs Katwijk aan den Rijn voor haar rekening nemen. De
financiering van de (mogelijk verdiepte) aanleg zou geschieden door de zieke
bouwplannen. 

Ja doei !
De
Rijnlandroute is een idee van de provincie en het gaat om een provinciale weg.
Dat moet de provincie dus regelen en betalen. Wij hebben als inwoners al fors
meebetaald aan die weg, we betalen namelijk het hoogste bedrag per inwoner van
de hele regio, en dat is inclusief Leiden. Terwijl die Rijnlandroute toch niets
meer of niets minder dan een rondweg om Leiden is. En we krijgen vervolgens ook
nog eens de slechtste inpassing, gewoon een bovengrondse snelweg dwars door de
gemeente. Natuurlijk wel van levensbelang voor Katwijk, en daarom betalen we
ook fors mee, maar genoeg is genoeg. En heeft de provincie wel eens van gelijke
behandeling gehoord ?
Dikke Doei
De
provincie dacht gemakkelijk weg te komen door de Rijnlandroute te laten stoppen
op de plek waar nu de afslag N441 richting Wassenaar is. De gemeente Katwijk
zou dan de rest van het traject door de eigen gemeente wel betalen. De VVD
gedeputeerde had dat met onze VVD wethouder Udo geregeld. En de rest van het gemeentebestuur
is daar toen akkoord mee gegaan.
Nogmaals:
Dikke Doei. Die dikke doei heeft KiesKatwijk vorige week ook richting de
Commissaris van de Koning Jaap Smit laten horen, uiteraard verpakt in wat meer
diplomatieke bewoordingen. Hij was hier op werkbezoek en wij hebben de
gelegenheid te baat genomen om hem even bij te praten. Hij heeft de boodschap
goed begrepen.



Wat nu ?
Door de
ontstane situatie zitten we nu weer in de oorspronkelijke uitgangspositie. Dat
is heel goed, want we hebben nu een heel ander college van B&W en een
andere samenstelling van de gemeenteraad. Als de rechter gesproken heeft zijn
alle opties weer open. En wij hebben helemaal geen haast ! Als straks het
ingewikkelde kruispunt van de A44 met de Tjalmaweg opnieuw is ingericht en de
Rijnlandroute, of zeg maar de rondweg om Leiden, er ligt zijn de grootste
problemen opgelost. De files op de Tjalmaweg ontstaan alleen maar omdat er geen
doorstroming is richting Leiden en richting de A44, niet doordat de Tjalmaweg
te smal is. Toegegeven op de terugweg hebben we dan nog steeds een probleem.
De provincie is aan zet
De
provincie Zuid Holland kan het echter niet maken om een peperdure Rijnlandroute
aan te leggen, die vervolgens doodloopt op een stoplicht met een soort
karrenspoor daarachter. KiesKatwijk gaat eens lekker achterover leunen om te
zien wat ze daar aan gaan doen. Dat vindt u misschien een weinig constructieve
houding. Wij voelen ons echter zwaar belazerd door de provincie Zuid Holland, die
Voorschoten een tunnel geeft, Leiden een geheel verdiepte ligging, en veelbetaler
Katwijk afscheept met iets dat ik in nette bewoordingen een onfatsoenlijk
afdankertje zal noemen. Ook dat heb ik de Commissaris van de Koning, die overigens nog een oud-collega van mij is, onder zijn
aandacht gebracht.
Wethouder van de week
Als het
vlaggenprotocol het toestaat kan wat ons betreft de vlag in top op het
gemeentehuis. Die vlag mag wethouder Klaas Jan van der Bent hijsen en hij komt
wat ons betreft ook in aanmerking voor de titel “Wethouder van de week”.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com