Gaan we de Duinvallei asfalteren?

De Kracht van Lokale politiek

Rond 2006 waren er plannen om pal naast de N206 in het gebied Duinvallei 610 woningen te realiseren en daarnaast nog 20.000 m2 voor kantoren en 21.250 m2 voor een sporthal/zwembad. Ik heb wel eens een geheim plaatje gezien. Denk hierbij aan Manhattan of de Zuidas. Die plannen werden destijds in elkaar gestoken in nauwe samenwerking met projectontwikkelaar Campri. Er is toen nauwelijks publiciteit over geweest want die zou natuurlijk de nogal foute plannenmakerij niet ondersteunen. Het idee was om via de bouw van dit megalomane project geld te genereren waarmee de N206 verdiept zou kunnen worden aangelegd. Dat is namelijk keihard noodzakelijk, maar nog steeds niet gerealiseerd.

De Zuidas van Katwijk die niet doorging

De plannen bleken op een gegeven moment achterhaald. Kantoren mochten vanwege overcapaciteit niet meer gebouwd worden en het zwembad werd elders gepland. In latere jaren is Campri afgekocht en als gevolg daarvan ziet u momenteel bouwactiviteiten in het gebied Zanderij. Al twintig jaar lang komen er plannen langs om iets te doen aan de enorme barrière die de N206 vormt doordat hij bovengronds door onze dorpen loopt. Voor het deel ter hoogte van Valkenburg dat tot de Rijnlandroute hoort is de strijd verloren om daar voldoende verdieping of een tunnel te krijgen. Het geld daarvoor is in de gemeenten Leiden en Voorschoten besteed. En dat terwijl Katwijk per inwoners gemeten het allermeeste heeft bijgedragen aan die Rijnlandroute. Met steun van alle Valkenburgse raadsleden hebben de grote landelijke partijen in zowel provincie als de gemeente destijds hun goedkeuring daaraan gegeven. Het feit dat de weg er moest komen was belangrijker dan de manier waarop die weg zou worden aangelegd. Leefbaarheid en gezondheid van de inwoners was secondair. Dat is jammer, maar gezegd moet worden dat de Valkenburgers in meerderheid gewoon op die grote landelijke partijen bleven stemmen.

De provincie Zuid Holland is vergeten om op tijd busbanen aan te leggen voor de bussen van het R-net. Deze busbanen nu gewoon naast de bestaande bovengrondse N206 neerleggen is voor KiesKatwijk onaanvaardbaar. Dit kunnen wij onze inwoners niet aandoen. De problemen met dat wegvak zullen straks exploderen omdat de verkeersintensiteit misschien wel gaat verdubbelen. Men heeft minstens 10 jaar de tijd gehad om daar iets voor te bedenken. Ook dit deel van de weg behoort natuurlijk gewoon tot de Rijnlandroute en de provincie heeft de verantwoordelijkheid om samen met de gemeente hier een blijvende oplossing te realiseren. De gemeente drijft tot nog toe lekker mee met de provincie. Wij willen wat het beste is voor de inwoners van Katwijk en niet wat de provincie goed uitkomt of wat het minste kost. KiesKatwijk zal dus voor een betere oplossing knokken en zal zich tegen halfslachtige plakmiddelen verzetten. Donderdag 10 februari zullen we een alternatief presenteren in de gemeenteraad.

KiesKatwijk strijdt trouwens al jaren voor een goede oplossing waarbij de N206 ondertunneld wordt. Hieronder een filmpje uit de oude doos dat helaas nog steeds actueel is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com