Frühstück
verleden hadden we in Katwijk al de Vereniging voor Vreemdelingenverkeer, de
VVV. Nee, dat was geen club die zich bezighield met mensensmokkel. Het was gewoon een belangenbehartiger voor
het lokale bedrijfsleven dat een leuk centje verdiende aan het toerisme. Niks mis mee natuurlijk. Na de
oorlog kreeg dat toerisme weer een boost door onze oosterburen die qua
welvaartsniveau net even hoger gepositioneerd waren dan wij hier. Ik heb als
klein jongetje nog koffers gesjouwd voor deze vreemdelingen die veelal per bus
naar ons dorp kwamen. Die brachten we dan vervolgens tegen een bescheiden fooi
naar hun adres bij particulieren. “Zimmer mit Frühstück” was een gevleugeld
begrip en Chris Verplancke van de VVV was The Boss.
Zimmer mit Frühstück |
als traditie
tijd was de verstrengeling van belangen tussen de gemeente en het toeristisch
bedrijfsleven min of meer een geaccepteerd gegeven. De voorzitter van de ruim
gesubsidieerde VVV zat destijds gewoon als raadslid de belangen van die club in
de gemeenteraad te verdedigen. Een gebrek aan ethisch kompas zeg je met de
kennis van nu, maar misschien wist men toen niet beter. Het is een beetje alsof
de voorzitter van het VNO in de Tweede Kamer zit en daar met de pet van
volksvertegenwoordiger op openlijk en eenzijdig de belangen van het
bedrijfsleven aan het bevorderen is. Niemand die er een vraagteken bij zette.
Ook in later tijden, en tot op de dag van vandaag, is de verstrengeling van
belangen vanuit de toerismelobby met het bestuurlijk apparaat steeds een feit
geweest. Dat is blijkbaar traditie.
wat vaker in de spiegel
heeft de afgelopen jaren op indirecte wijze (vooral allerlei infrastructuur) maar ook op
directe wijze (citymarketing) miljoenen gestoken in de bevordering van het
toerisme. Dat brengt geld in het laatje bij allerlei ondernemers. Stel je nu eens voor dat we de Katwijkse belastingbetaler laten
opdraaien voor een publiekscampagne “Kijk eens wat vaker in de spiegel van de
kapper”? Dit onder het motto dat er heel veel kappers in Katwijk zijn en dat
deze branche ook veel werkgelegenheid oplevert. Over dit gedachtenexperiment
weigert men in de Katwijkse politiek na te denken. Heeft dat te maken met die
belangenverstrengeling of is het wat anders ? Ook Durf, de partij die alles zou
veranderen, loopt braafjes en kritiekloos mee in het gareel.
als verdienmodel
klimaat heeft de gemeente Katwijk blijkbaar nu een nieuw verdienmodel ontdekt.
We gaan economisch beleid ontwikkelen en laten die beleidsontwikkeling voor
40.000 euro “sponsoren” door het bedrijfsleven dat belang heeft bij datzelfde
beleid. Zij gaan het beleid mee ontwikkelen. Dat gaat dus veel verder dan participatie,
het is minimaal co-creatie, waarbij de gemeenteraad in het voortraject nauwelijks iets in te
brengen heeft. Het georganiseerde bedrijfsleven wil natuurlijk wel wat terug
voor deze “gift”. Het is een investering waarop rendement moet worden gemaakt.
We nemen toch niet aan dat het een witwasoperatie is. Dit is geen slager die
zijn eigen vlees keurt. Dit is een klant die zelf mag bepalen hoe groot zijn gratis
biefstuk is, terwijl zijn vegetarische buren voor de kosten opdraaien. We zijn
toch niet zo naïef dat iemand 40.000 euro uitgeeft zonder er iets voor terug te
vragen ?Die ondernemers zijn daar trouwens heel eerlijk over. Kijk maar naar onderstaande video.
het geld vandaan ?
dat er wellicht sprake is van besteding van belastinggeld dat in een Ondernemersfonds
gestoken is en waarover de gemeenteraad niets meer te zeggen heeft. Pakweg 3 ton belastinggeld wordt in feite jaarlijks rechtstreeks doorgesluisd naar belanghebbenden die er vervolgens blijkbaar
de gemeente mee onder druk kunnen zetten. Ondertussen wordt trouwens in Katwijk de muziekschool en de bibliotheek kapot bezuinigd. Een onduidelijk groepje in het ondernemersfonds bepaalt op
onduidelijke wijze waarin dat fonds wel en niet investeert. Er is geen
verantwoording, een evaluatie bleek een zelfevaluatie te zijn. Ik vind dat een onwenselijke
constructie. Het gaat om publiek geld. Ik heb daar maar eens een serie vragen over gesteld. Als de
antwoorden binnen zijn kijken we verder, maar zo kan het natuurlijk niet.
KiesKatwijk vraagtekens bij
gevoed wordt met Algemene Middelen van de gemeente Katwijk en dat deze middelen
dus onttrokken zijn aan het budgetrecht van de gemeenteraad ?
opgelegd m.b.t. de besteding van deze gelden ? Zo ja, op welke wijze is dat
vastgelegd en wordt dit ook gecontroleerd ?
richtlijnen hanteert het Ondernemersfonds m.b.t. het intern functioneren en bij
het verdelen van gelden ?
statuten, kunt u deze ter beschikking stellen ?
welke wijze wordt dit bestuur samengesteld ?
of derden uitgekeerd ? Zo ja, hoeveel bedragen die ?
haar oprichting van de gemeente ontvangen ?
openbaar verantwoording afgelegd over waar de gelden aan besteed zijn ? Het
jaarverslag bevat hierover geen informatie.
verantwoording een goede gang van zaken gezien het feit dat het hier publiek
geld betreft ?
gedetailleerde lijst van uitgaven over de afgelopen drie jaar ter beschikking
stellen ?
zelfevaluaties te zijn. Was dit de bedoeling en wat is de toegevoegde waarde
daarvan ?
Katwijk Marketing” is als resultaat van onderhandelingen met ondernemers geregeld dat zij 40.000 euro “eigen geld” in
dit project investeren. Welk deel van dit bedrag komt uit het Ondernemersfonds
en wie fourneert de rest van het bedrag ?
“eigen bijdrage” van ondernemers te spreken als een deel of mogelijk het totale
bedrag bestaat uit publiek geld dat via een Ondernemersfonds wordt
teruggesluisd ?
ondernemers een actieve rol krijgen als mede-ontwikkelaar van beleid in het
backoffice, een rol die dus verder gaat dan reguliere “participatie”, en
waarvan zij later zelf (financieel) profijt zullen trekken ?
dit beleidsontwikkelingsproces, waarbij tenminste duidelijk wordt wie wat heeft
bijgedragen ?
een “level playingfield” voor alle mogelijke participanten ?
methode”) de gemeenteraad niet op achterstand gezet ?
door belanghebbenden niet de indruk gewekt dat zij hierdoor onevenredig veel
meer invloed verkrijgen t.o.v. anderen
die niet op deze wijze mogen meedoen of die niet betalen ?
beraadslagingen met de raad in het besluitvormingsproces duidelijk is gebleken
dat alle participanten (ondernemers, winkeliers, marketeers, wethouder) een
uiteenlopend beeld hebben over inhoud en vervolgkoers van het project ?
verschillende onderwerpen, Citymarketing en economisch beleid in den brede, in
één project onder te brengen ?
merkwaardig is om over een organisatievorm (DOK) van “iets” te discussiëren als
alle voorafgaande stappen in de beleidscyclus onhelder zijn ?
over het uitvoeren van een taak via “zelf doen of uitbesteden” niet voortijdig
als de inhoud van de taak nog niet eens bepaald is ?
geen betrouwbaar beeld heeft welke koers er wordt gevolgd en naar welk
resultaat dit beleidstraject leidt ?
dat bij majeure beleidsontwikkeling de gemeenteraad eerst een startnotitie
vaststelt die zo nauwkeurig mogelijk de kaders biedt voor het vervolgtraject
van de beleidsontwikkeling ?
conclusie worden getrokken dat het onderwerp nog niet rijp was voor
besluitvorming en dat het voorbereidingsproces uitermate rommelig en
onprofessioneel is verlopen ?
beleidstraject gepasseerd en waarom is door geen enkel gremium of individu aan
de noodrem getrokken ?
hieruit moeten voortvloeien ?
Haasnoot