bewust buitenspel gezet bij gebiedsontwikkeling Valkenburg
bestuurlijke afspraken zijn nogal globaal gehouden. De echte gedetailleerde afspraken
c.q. de “hete hangijzers” en controversiële zaken zijn in een aparte Nota Locatie
Valkenburg (met bijlage) ondergebracht. Dit is een sideletter met deels geheime
afspraken. Deze bilaterale afspraak is gemaakt om hierdoor de gemeenteraad
buiten spel te kunnen zetten. De sideletter wordt beschouwd als een
privaatrechtelijke overeenkomst waarbij B&W bevoegd zou zijn tot beslissen.
In het verlengde hiervan wordt de gemeenteraad niet meer toegestaan dan “wensen
en bedenkingen” aan te geven. Ik denk dat dit illegaal is, en alleen al om deze
reden moeten we naar mijn mening een extern advies en expertoordeel vragen van
een onafhankelijke partij.
haalt alles binnen en de gemeente heeft het nakijken
buitengewoon teleurstellend en in feite onethisch. Het is ook de vraag of deze “truc”
m.b.v. een sideletter bij de rechter kan standhouden. In ieder geval kan een
gemeenteraad die zichzelf serieus neemt nooit akkoord gaan met een voorstel om
zichzelf monddood en onmachtig te verklaren om haar wettelijke bevoegdheden te
kunnen uitoefenen. Nu akkoord gaan met deze opzet betekent dat de gemeenteraad
nog slecht op twee momenten haar mening kan geven over eindproducten (globaal
bestemmingsplan, globaal stedenbouwkundig plan). We zullen als gemeenteraad verder
niet meer betrokken worden of invloed kunnen uitoefenen gedurende het ontwikkelingsproces
van het gebied. In dit proces is de invloed van de gemeente Katwijk überhaupt gereduceerd
tot het aanleveren van een bestemmingsplan dat het reeds gemaakte stedenbouwkundige
plan van het RVB moet legitimeren. B&W mogen slechts na fiat van het RVB
bestemmingsplannen ter besluitvorming aan de raad voorleggen. Dit is
ongelooflijk en wat mij betreft dus ook principieel onaanvaardbaar.
desastreus
gemeenteraad van Katwijk zet zichzelf met deze afspraken dus buitenspel. We
geven onze bevoegdheden uit handen aan andere partijen. Dat leidt tot grote
onevenwichtigheden en het is op dit moment absoluut duidelijk dat de
doelstellingen rond kwaliteitsaspecten, die door de hele raad gedeeld worden,
met deze bestuurlijke afspraken niet gerealiseerd zullen worden. Zonder
uitputtend te kunnen zijn zie ik in dit verband o.a. de volgende negatieve punten:
- Citaat: “de
kern van de afspraak is dat snelheid (om te komen tot realisatie van)
woningbouw voorop staat”. Dit impliceert in deze afspraken bij nadere
beschouwing dat het kwaliteitscriterium dat de gemeenteraad altijd centraal
gezet heeft niet of nauwelijks een rol speelt.
- Er is
duidelijk vastgelegd dat er geen hogere kwaliteitsstandaard mag worden opgelegd
dan elders in Katwijk, en dat alleen zaken worden toegestaan die passen binnen
de (door het RVB te bepalen) financiële kaders en voor zover ze tevoren
contractueel zijn vastgelegd.
- Katwijk mag een
bestemmingsplan aanleveren maar heeft geen bepalende invloed op het stedenbouwkundige
plan dat al op de plank ligt. Alles wat Katwijk inbrengt in het bestuurlijk
overleg kan aldaar worden weggestemd of veranderd door een meerderheid van de
andere partijen. We dragen in de praktijk als gemeenteraad dus nagenoeg al onze
bevoegdheden over, zonder daar iets voor terug te krijgen overigens.
- B&W van
Katwijk, de provincie Zuid Holland (GS of PS ?) en het RVB nemen (op basis van
unanimiteit) de belangrijke besluiten. De gemeenteraad speelt blijkbaar geen
rol, maar accordeert slecht op die (twee) momenten waarbij dit wettelijk gezien
niet anders kan.
- De provincie
investeert niets maar krijgt een volwaardige rol als medebeslisser en treedt
daarmee dus ook in de bevoegdheid van gemeenten. Hier moet nader onderzoek
plaatsvinden of dit legitiem is.
- Katwijk moet
de andere partijen betrekken bij het opstellen van het bestemmingsplan. Er
worden geen concept voorontwerp-, ontwerp- of bestemmingsplannen aan de gemeenteraad
voorgelegd die niet tevoren eerst door grondeigenaar RVB zijn goedgekeurd. Kan
dit in Nederland ?
- Er komt geen
groennorm of specifieke sturing op het kwaliteitsaspect (normale welstandsregels
gelden).
- Een concept
stedenbouwkundig plan dat al op de plank ligt, en dat de gemeenteraad nooit
gezien heeft, zal worden gehanteerd. Uitwerkingsplannen worden vervolgens door
projectontwikkelaars gemaakt en kunnen slecht formeel beoordeeld worden door de
gemeente Katwijk.
- Buitengewoon
vernederend is het dat Katwijk wordt gevraagd om in te stemmen met het feit dat
als mijlpalen niet worden gehaald anderen kunnen beslissen of we onze
wettelijke taken nog wel mogen uitvoeren. Hiermee kan en mag een gemeenteraad
nooit akkoord gaan.
- Katwijk mag slechts
de plannen van het RVB beoordelen en mag zelf geen alternatieve plannen (laten)
opstellen.
- Binnen de
5000 woningen wordt niet meer dan een paar procent van het contingent gereserveerd
voor de middeninkomens. Bij alle berekende percentages worden de 500
topwoningen buiten beschouwing gehouden. Dat is ongewenst, onlogisch en onjuist
en geeft een vertekend beeld.
- B&W
van Katwijk heeft zelfstandig het initiatief genomen om in afwijking van het
vigerende beleid 600 woningen extra toe te willen voegen voor de
middeninkomens. Hierdoor zal het percentage van dit type woningen maximaal
kunnen stijgen tot XXX % van het totaal. Dit voldoet nog steeds niet aan het
vigerende beleid dat is vastgelegd in regionale afspraken.
- Overigens is
het woningbouwprogramma zwart gelakt in de beschikbaar gestelde teksten en dus
geheim. Het RVB bepaalt zelf welke type woningen in welke hoeveelheden in
andere categorieën naast de categorie “Sociaal” en “Middenduur-laag” zullen
worden gebouwd. Dit is dus een open einde.
- Katwijk heeft
ook concessies gedaan op parkeren. Parkeren vindt nu in principe op het maaiveld
plaats.
- Het startgebied
zal niet minder dan 3000 woningen omvatten, het RVB bepaalt welke woningen op
welk moment worden gebouwd en het bestemmingsplan mag slecht globaal van aard
zijn. De stuurgroep bepaalt of er mogelijk een deel-bestemmingsplan wordt
gemaakt en niet de gemeente.
- De gemeente
Katwijk mag zich niet bemoeien met de grondexploitatie. Het RVB bepaalt wat de
definitie van “zwarte cijfers” is c.q. welke kostenposten worden opgenomen en op
welke wijze ze gewaardeerd worden.
- De laatste
(concept)grondexploitatie die de gemeente gezien heeft is blijkbaar van medio
2019. Alle informatie die intern gedeeld wordt is trouwens geheim en moet binnen de stuurgroep blijven.
De gemeenteraad wordt hier contractueel informatie onthouden.
- Als er extra
kosten ontstaan door b.v. stikstofmaatregelen dan wordt dat gefinancierd door bezuinigingen.
Het RVB levert dus op voorhand geen opbrengst in.
- Ook niet
geplande kosten door een mogelijk bijzondere archeologische vondst mogen niet
tot vermindering van opbrengst voor RVB leiden. Katwijk mag hiervoor geen kosten
declareren bij RVB.
- Katwijk moet 3
mega windmolens en tevens geluidsbeperkende maatregelen realiseren en alle
betrokkenen zoals de gemeenteraad “in de goede stand zetten” (in jargon:
draagvlak organiseren).
- Het RVB
regelt zelfstandig de verkoop van gebiedsdelen aan commerciële
projectontwikkelaars.
- Afspraken
over communicatie, vertrouwelijkheid en geheimhouding worden in het
vierpartijenoverleg gemaakt, waar Katwijk een minderheidspositie inneemt.
- Stikstofmaatregelen
mogen pas in procedure worden gebracht na goedkeuring door RVB (en BPD), want
de kosten daarvan mogen niet te hoog worden.
- Katwijk moet
meewerken aan belastingontwijking. Het geeft een merkwaardig signaal af als
overheden hier het verkeerde voorbeeld praktiseren en dit is in feite niet te
verdedigen.
- De
bijdragen door het RVB aan elders te maken voorzieningen voor de woonwijk zijn
vrijwillig. De bijdrage aan de Mient Kooltuin is een fooi van XXXX euro en
aan de beide viaducten wordt slechts XXXX euro bijgedragen.
- De
vergoedingen voor door Katwijk te verrichten werkzaamheden worden op allerlei
wijze geminimaliseerd, zelfs met terugwerkende kracht.
afspraken zitten nog tal van zaken die alleen goed door een deskundige en met
meer informatie goed te beoordelen zijn. Een schriftelijke vragenronde met op
kritische punten slechts de rituele “kluitje-in-het-riet-antwoorden” leverde voor
de gemeenteraad geen compleet beeld op.
raad zich in de beoordeling van dit complexe dossier op dit moment laat bijstaan
door een externe deskundige. Dat is tevoren ook afgesproken.
de voorliggende afspraken in feite alle relevante aspecten voor het vervolg worden
vastgelegd. De samenwerkingsovereenkomst die later komt is slechts een
uitwerking van de hier afgesproken beleidslijnen en zal daar van niet kunnen
afwijken. Daarom vormt het nu gevraagde oordeel over de voorliggende
bestuurlijke afspraken het cruciale beslismoment waarop alles dat van belang is
bepaald en onherroepelijk vastgelegd wordt.
heeft een besluit over de bestuurlijke afspraken even uit te stellen totdat de
gemeenteraad een second opinion ter beschikking heeft.
Er is ook een amendement dat stelt dat er met dit wurgcontract geen goede samenwerking tot stand komt (valse start) en er dus ook geen goed resultaat te behalen is.
Alle onderliggende stukken zijn (voor zover niet geheim) in het systeem van de gemeente Katwijk terug te vinden bij de agenda van de commissievergadering van 30 april.
Over “detournement de pouvoir” in deze casus: Rijksoverheid misbruikt twee petten. Hier enkele achtergronden en hier nog wat informatie over de desinteresse van het Rijk in betaalbare woningen. De Tweede Kamer slaapt ondertussen lekker door en speelt een verkeerde rol omdat men zich in de luren laat leggen door de desinformatie van het kabinet.